maanantai 19. lokakuuta 2015

Hopscotch-ohjeet suomeksi



Create - Luo (uusi)
What do you want to make? - Mitä haluat tehdä?
Blank Project - Tyhjä projekti


Drafts - Luonnokset
Published - Julkaistut
Favourites - Suosikit


Edit - Muokkaa
Play - Toista
Publish - Julkaise


Add a new rule - Lisää uusi sääntö
Drag a block in here - Vedä (koodi)palikka tähän


When - Kun

the play button is tapped - play-nappia painetaan
character is tapped - hahmoa painetaan
iPad is tapped - iPadia painetaan

more - lisää

___ is tapped - ___ painetaan
___ is pressed - ___ pidetään painettuna
___ bumbs ___ - ___ törmää ___
___ is touching ___ - ___ koskettaa ___
iPad is tilted right - iPadia kallistetaan oikealle
iPad is tilted left - iPadia kallistetaan vasemmalle
iPad is tilted up - iPadia kallistetaan ylös
iPad is tilted down - iPadia kallistetaan alas
iPad detects a loud noise - iPad havaitsee kovan äänen
iPad is shaken - iPadia ravistellaan
___ is swiped right - ___ pyyhkäistään oikealle
___ is swiped left - ___ pyyhkäistään vasemmalle
___ is swiped up - ___ pyyhkäistään ylös
___ is swiped down - ___ pyyhkäistään alas
___ equals ___ - ___ on yhtä suuri kuin ___
___ not equals ___ - ___ ei ole yhtä suuri kuin ___ 
___ smaller than ___ - ___ on pienempi kuin ___
___ bigger than ___ - ___ on suurempi kuin ___


My Abilities - Minun kykyni

Name your new ability - Nimeä uusi kykysi

cancel - peruuta
create - luo


Movement - Liike

Move Forward - Liiku eteenpäin
Flip - Käännä toisinpäin
Turn - Käännä
Turn ___ Degrees - Käännä ___ astetta
Set Position - Aseta paikkaan
Change X by - Muuta X-sijaintia
Change Y by - Muuta Y-sijaintia
Set Speed - Aseta nopeus
Set Angle - Aseta kulma
Set Angle from Bottom of Device in Degrees - Aseta kulma laitteen alareunasta asteina


Drawing - Piirtäminen

Leave a Trail - Jätä viiva
Leave a Trail Color ___ Width ___ - Jätä viiva väri ___ paksuus___
Move Forward - Liiku eteenpäin
Change Trail Color - Muuta viivan väri
Change Trail Width - Muuta viivan paksuus
Clear - Tyhjennä piirroksista


Looks & Sounds - Ulkonäkö ja äänet

Grow by - Suurenna
Grow by ___ Percent - Suurenna ___ prosentilla
Shrink by - Pienennä
Shrink by ___ Percent - Pienennä _ prosentilla
Set Size - Aseta koko
Set Size Percent - Aseta koko prosentteina
Start Sound - Aloita ääni
Start Sound ___ and Wait ___ Milliseconds - Aloita ääni ___ ja odota ___ millisekuntia
Set Invisibility - Aseta näkymättömyys
Set Invisibility Percent - Aseta näkymättömyys prosentteina
Bring to Front - Tuo eteen
Send to Back - Vie taakse
Set Text - Aseta teksti
Set Text to ___ Color ___ - Aseta tekstiksi ___ väri ___
New Text - Uusi teksti
Change Pose - Vaihda asentoa


Values - Arvot

Set Value - Aseta arvo
Set Value ___ to ___ - Aseta arvo ___ ___ :ksi
Increase Value - Suurenna arvoa
Increase Value ___ by ___ - Suurenna arvoa ___ ___ :lla


Control Flow - Hallintakomennot

Check Once If - Tarkista kerran onko
Check Once if - Tarkista kerran onko
End - Loppu
Repeat - Toista
Repeat Times ___ - Toista ___ kertaa
End - Loppu
Check If Else - Tarkista onko muuten
Check Once If - Tarkista kerran onko
Else - Muuten
End - Loppu
Repeat Forever - Toista loputtomasti
Repeat Forever - Toista loputtomasti
Drag a block in here - Vedä (koodi)palikka tähän
End - Loppu
Wait - Odota
Wait ___ Milliseconds - Odota ___ millisekuntia
Create a Clone - Kloonaa hahmo
Create a Clone of This Character - Kloonaa tämä hahmo


Calculator - Laskin

random - satunnainen


Values - Arvot

+ New Value - Lisää uusi arvo
Name your new value - Nimeä uusi arvo

cancel - peruuta
done - valmis


width - leveys
height - korkeus
tilt up % - kallistus ylös prosentteina
tilt down % - kallistus alas prosentteina
tilt left % - kallistus vasemmalle prosentteina
tilt right % - kallistus oikealle prosentteina
last touch x - viimeksi koskettu x-sijainti
last touch y - viimeksi koskettu y-sijainti
Length - Pituus


rotation - asennon kulma asteina
x position - x-sijainti
y position - y-sijainti
invisibility as a % - näkymättömyys prosentteina
size as a % - koko prosentteina
speed - nopeus

torstai 1. lokakuuta 2015

Hopscotch - visuaalista koodausta iPadilla






(Huom! Mikäli linkit eivät aukea, etsi Hopscotch-ohjelmassa käyttäjä Apsi-apina. Projektit löytyvät myös sitä kautta.)


Hopscotch-koodausta



1. Kuinka esitän ajatukseni koodaamalla?

- Vaihda tekstejä, niiden liikettä ja värejä!



Hopscotch esitystyökaluna - positiiviset palautteet



Metataidot



This Text 1.0



Mindfulness - Tietoisuustaidot



Mobile Learning Dashboard




- Luo malleja asian havainnollistamiseksi!



Hopscotch: käsitteen dynaaminen kuvaaminen - case mindfulness



Mindfulness




Oppimisen Grand Designs, feat. Eduflow Designer 1.0!



Eduflow Designer 1.0




Systeemi 1.0





2. Kuinka hyödynnän koodausta käsitöissä / kuvataiteessa?

- Luo oma piirrosohjelma!



Hopscotch - piirrä minulle pikseli!



Pixel Designer 1.0



Pixel Designer 2.1




- Tee taidetta koodaamalla!



Nine




Dotted




The Cross




Lighting




Connect




Straws





3. Mitä hyötyä koodauksesta on matematiikalle?

- Tee laskutoimituksia näkyviksi ja havainnollista matemaattisia asioita koodaamalla!



Matematiikka, kuvittele pyöreä koodaus!




Add & Subtract 1.0




eXeCute 1.0




Less Than One 1.0





4. Voivatko muutkin oppiaineet hyötyä koodauksesta?

- Valitse jokin oppiaine ja suunnittele siihen liittyvä ohjelma!



Workflow - aikajanat



Timeline Generator 1.0



Blogikirjoitukseni Thinglink-aikajanalla




Piano Master 1.0




Bouncing balls




Grow-Grow




WordConnect





5. Kuinka kehitän ohjelmia?

- Vie ohjelmasi uudelle tasolle tai remiksaa toisen luomus!



Code & Draw 1.0




Code & Type 1.0




Hopscotch-paja








Tervetuloa




1. Minkälaisia hahmoja voidaan käyttää? 
- Hyödynnä Emoji-näppäimistöä!

Apinapeli 




2. Miten hahmot voivat liikkua?
- Käytä useita komentoja!

Hahmot liikkeelle




3. Mitä hahmot voivat piirtää?
- Tee monikulmioita!

Robottipiirtäminen


Neliöt




4. Miten hahmoja voi ohjata?
- Kokeile erilaisia tapoja!

Banaanipeli


Apinanohjaus


Marjajahti




5. Miten luodaan vuorovaikutusta?
- Kokeile törmäyksiä!

Sitruunan syönti


Ambulanssi




6. Mihin muuttujia tarvitaan? 
- Kokeile myös "toista" ja "kun" -palkkeja!

Muuttujapiirto




7. Minkälainen tausta voi olla?
- Kokeile maalausta ja suurennosta!

Taustavärit


Futis




8. Miten hahmojen ulkonäkö ja sijainti voivat muuttua?
- Kokeile ja jaa tietoa!

Ajatukset 




9. Minkälaisia pelin osia (emoji)merkeistä voi tehdä?
- Luo "kyky", jota käytät usealla hahmolla! 

Tasolta toiselle




10. Kuinka todellisuutta voidaan simuloida?
- Luo painovoima!

Drop the monkey




11. Miten mielikuvitus valjastetaan pelin tekemiseen?
- Tutustu toisten tekemiin projekteihin!

Puu


Kello


WORDROP




12. Kuinka tehdä oppimispelejä?
- Pelin tekeminen opettaa enemmän kuin pelaaminen!

Imperfekti


Quel animal?





HS





Iloa oppimiseen koodaamalla!





Hopscotch-paja - Iloa oppimiseen kaikkialla